vrijdag 17 juni 2016

Beeldende vorming les 8

Deze achtste les ging over het beeldend probleem. Er is een beeldend probleem als er zowel een beeldend als een technisch doel is.

De eerste opdracht die we kregen was dat we een kubus moesten tekenen. Deze opdracht had geen beeldend doel en ook geen technisch doel.

De tweede opdracht was dat we een kubus moesten tekenen vanuit twee verdwijnpunten. De docent tekende het voor en wij moesten het nadoen. Deze opdracht had alleen een technisch doel en geen beeldend doel.

(links is de kubus van opdracht 1en rechts de kubus van opdracht 2)
Wat een eyeopener was dat ik al heel mijn leven kubussen 'verkeerd' teken! Verkeerd in de zin dat je het niet realistisch is.

De derde opdracht was het tekenen van een kubus met een emotie, blij. Hierbij was geen technisch doel maar alleen een beeldend doel, namelijk dat de kubus er blij uit moet zien.

De laatste opdracht was een opdracht met een beeldend probleem. De kubus moest er boos uit zien (=beeldend doel), maar dit mocht niet te zien zijn door een gezicht maar door lijnen en kleuren (=technisch doel).

(op de foto is een blije kubus te zien, een verlegen kubus en twee boze kubussen)

Na al deze korte opdrachten ging we door met een grote opdracht. We moesten van klei een mens maken die in verhouding was en een emotie liet zien aan de houding van de persoon. Dit is een beeldend probleem want er is een technisch doel namelijk dat de mens in verhouding moet zijn en er is een beeldend doel namelijk dat er een emotie te zien is aan de houding.

Hieronder wat foto's van het bedroefde mens dat ik heb gemaakt. Ik had goed gelet op de verhoudingen en dat is redelijk goed gelukt. Ook is duidelijk te zien dat de persoon bedroefd is.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten