De vierde les ging over beeldcultuur. Deze is in te delen in drie perioden, namelijk:
Tot 1860: de klassieke periode
Tot 1960: het modernisme
Tot nu: het postmodernisme
De klassieke periode: natuurgetrouwe weergave van de werkelijkheid, groot belang van details en de religie en morele betekenis stonden centraal in de kunstwerken.
Het modernisme: experimenteren met vorm en kleur etc. Het natuurgetrouwe moest plaatsmaken voor de nadruk op emoties en abstractie. De macht kwam in handen van de burgers.
Het postmodernisme: Het product moet aansluiten op de consument.Het gevoel moest plaatsmaken voor overdrijving en vermenging.
De eerste opdracht die we kregen deze les was dat we afbeeldingen bij de goede periode moesten leggen. De klas werd opgedeeld en je moest zien te zorgen als groep dat alle afbeeldingen (die random werden uitgedeeld) bij de juiste groep kwam te liggen. Het bleek nog best lastig bij sommige afbeeldingen en andere waren juist weer heel makkelijk.
Daarna kregen we als opdracht om een klassiek beeld te vinden. Wij hadden gekozen voor de geboorte van Adam. Als je een beeld had gevonden moest je hier een podcast van maken. We hadden informatie opgezocht over het schilderij en hadden met behulp van een programma waarin je ook dingen kon aanwijzen een tekst ingesproken. Ik sprak de tekst in terwijl Amy mijn tekst visueel ondersteunde.
Hierbij de link van onze podcast: https://www.youtube.com/watch?v=l8EV-hB0jaM
Geen opmerkingen:
Een reactie posten